flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Державна реєстрація смерті

17 квітня 2019, 15:38

Столична юстиція у рамках правопросвітницької кампанії «Я МАЮ ПРАВО!» консультує щодо захисту прав у різних життєвих ситуаціях.

Питання державної реєстрації смерті регулюється статтею 17 Закону України « Про державну реєстрацію актів цивільного стану», главою 5 розділу ІІІ «Правил державної реєстрації актів громадянського стану в Україні», затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 N 52/5.

               Державна реєстрація смерті проводиться органом державної реєстрації актів цивільного стану на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров’я чи судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або проголошення її померлою.

               Також, підставами для реєстрації смерті можуть бути:

 - фельдшерська довідка про смерть;

- лікарське свідоцтво про перинатальну смерть;

- повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України, у разі державної реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів;

- повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятору, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.

               Із заявою про проведення реєстрації смерті можуть звернутись родичі померлого, його сусіди, працівники житлово-експлуатаційних організацій та інші особи, в тому числі з адміністрації лікувального закладу, де сталася смерть. Така особа повинна пред’явити паспорт або паспортний документ, але відсутність зазначених документів не є підставою для відмови в проведенні реєстрації.

               Здійснити державну реєстрацію смерті у місті Києві можна у відділі державної реєстрації смерті Головного територіального управління юстиції у місті Києві або у районних відділах ДРАЦС.

               Одночасно з оформленням свідоцтва про смерть, відділом реєстрації смерті Головного управління юстиції м. Києва чи районним відділом ДРАЦС видається витяг з Державного реєстру актів цивільного стану громадян про смерть для одержання допомоги на поховання.

               Заява про державну реєстрацію смерті подається не пізніше трьох днів з дня настання смерті або виявлення трупа, а в разі, якщо неможливо одержати документ закладу охорони здоров’я або судово-медичної установи – не пізніше п’яти днів.

               Державна реєстрація смерті за заявою, поданою у вищевказані строки, проводиться за останнім місцем проживання померлого, за місцем настання смерті чи виявлення трупа або за місцем поховання. У разі надходження заяви після закінчення одного року з дня настання смерті та, якщо факт смерті встановлено у судовому порядку або особо оголошена судом померлою, державна реєстрація смерті проводиться за місцем проживання заявника.

            Якщопомерлиймав паспорт абопаспортний документ, а такожвійськово-облікові та пільговідокументи, то орган реєстраціїактівцивільного стану, якийреєструє смерть, вилучаєїх і в цих документах проставляєвідмітку про смерть власника. Слідвідзначити, щовідсутністьзазначенихдокументів не перешкоджаєреєстраціїсмерті.

При реєстраціїсмертіневпізнанихосіб до актового запису про смерть вносятьсятількитівідомості, якімістяться у лікарськомусвідоцтві про смерть. Якщонадаліпомерлийупізнаний, відомості про нього, якихбракувало, уносятьсязгідно з вимогами чинного законодавства на підставівисновкувідділуреєстраціїактівцивільного стану, за наявності протоколу впізнання трупа.

Реєстрація смерті за заявами, які надійшли після закінчення року з дня настання смерті, провадиться після перевірки наявності реєстрації смерті за місцем настання смерті, за місцем останнього проживання заявника, за місцем поховання чи виявлення трупа.

Датою смерті особи, оголошеної судом померлою, вважається день набраннярішенням суду законноїсили, якщоінше не зазначено в рішенні суду. Якщонадалі особа, по відношенню до якоїскладеноактовийзапис, з’явитьсяабо буде відомеїїмісцеперебування, то рішення про її смерть скасовується, а запис про смерть анулюється.

Для отриманнясвідоцтва про смерть, яка сталося на тимчасовоокупованійтериторіїУкраїни, визначеній Верховною Радою України (АР Крим, м. Севастополь та окремірайониЛуганської та Донецької областей), необхідно:

  • отримати на непідконтрольній Уряду Українитериторіїдокументи,щопідтверджують факт смерті особи (у тому числімедичні), попри те, що вони не відповідаютьустановленійзаконодавствомУкраїниформі та вимогам та не визнаютьсяУкраїною;
  • звернутися за місцемпроживання (перебування) заявника до відділудержавноїреєстраціїактівцивільного стану в межах території, підконтрольній Уряду України та отриматиписьмовувідмову у державнійреєстраціїсмерті особи, яка має бути використана при підготовці заяви до суду про встановлення факту смерті особи;
  • подати до суду за місцемпроживання (перебування) заявника на підконтрольній Уряду Українитериторіїзаяву про встановлення факту смерті особи, а разом з нею подати ранішеотриманідокументи (свідоцтво про смерть, яке видане «ДНР» або«ЛНР», медичнідокументи, відмову у державнійреєстраціїсмерті особи . Заяваподається родичами померлогоабоїхнімипредставниками і в ній повинно бути зазначено:
  1. який факт заявник просить встановити та з якою метою;
  2. викладдоказів, щопідтверджують факт смерті особи, місце і дату смерті (доказами у справібудуть: свідоцтво про смерть, яке видане «ДНР» або «ЛНР», оригіналичикопіїмедичнихдокументів, поясненняпредставників, свідченнясвідків).

Така справа розглядається судом невідкладно з моменту надходженнявідповідної заяви. За результатами розгляду заяви суд постановляєрішення про встановлення факту смерті особи з зазначеннямвідомостей про дату та місценародження, про дату та місцесмертіабо (у разіненалежноїформи заяви абовідсутностівказаних у заявідокументів) про повернення заяви або (у разінедостатніхдоказів) про відмову у задоволені заяви про встановлення факту смерті особи.

Суд зазначає у рішенні про його негайне виконання та невідкладно видає копію рішення заявнику (у разі відсутності заявника під час проголошення рішення копію рішення про встановлення факту смерті суд надсилає до відділу державної реєстрації актів цивільного стану для державної реєстрації смерті). Для отримання свідоцтва про смерть заявник подає до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану копію рішення суду про встановлення відповідного факту та паспорт громадянина України (бажано подавати до відділу державної реєстрації актів цивільного стану який відмовив у державній реєстрації смерті).

 

                                                                      

Головний спеціаліст Подільського

районного у місті Києві відділу

державної реєстрації актів цивільного

стану Головного територіального

управління юстиції у місті Києві                                      Боднарчук Яна Миколаївна